راه هاي ريشه کن کردن کم رويي در دانش آموزان

کم رويي در فرهنگ لغت، ناراحت بودن در حضور ديگران تعريف شده اما تنها اين نيست.کم رويي ابعاد مختلفي دارد در واقع شرايط پيچيده اي است که آثار مختلفي چون ناراحتي مختصر تا ترس بي مورد از مردم و روان رنجوري حاد بر جا مي گذارد.به گفته کارشناس بهداشت مدارس مرکز بهداشت استان، کم رويي صفت فردي است که به خاطر ترسو بودن، احتياط کاري و نداشتن اطمينان، نزديک شدن به او مشکل است.

فرد کم رو در گفتار يا کردار خود ملاحظه کار است، از ابراز وجود بيزار و به طور محسوسي ترسوست، شخصيتي بي اعتماد و مشکوک دارد.

علل کم رويي

 با بيان اين که کم رويي علل مختلفي دارد، مي افزايد: وجود فرد کم رو در خانواده مثل پدر يا مادر کم رو و الگوگيري کودک از او، تحقيرکودک در خانه و مدرسه، برچسب کم رويي بر کودک زدن و تلقين کم رويي، مقايسه کودک با ديگران و توقع بيش از حد از کودک داشتن از جمله علل بروز کم رويي است.تجارب منفي کودک درموقعيت هاي مختلف، نقل مکان هاي مکرر خانواده، ترتيب توالد، طلاق يامرگ يکي از والدين و آرمان گرايي آن ها هم مي توانند باعث کم رويي در فرزندان شود.

نشانه هاي کم رويي

در ادامه تنگي نفس يا انقباض عضلاني لب ها، دست ها و پاهاي لرزان، خشک شدن بزاق دهان، تعرق شديد، تمايل به انزواي مطلق را از نشانه هاي کم رويي عنوان مي کند و ادامه مي دهد: فرد کم رو تمايل به انزواي مطلق دارد و از مخالفت با نظرات ديگران يا بيان نظرات خود و از مورد تمسخر قرار گرفتن به طور دائم مي ترسد.نبود اعتماد به نفس مانند ناتواني در پاسخ به يک تعارف، احساس مبهم در رابطه با گناهکار بودن نسبت به مسئله اي، احساس از همه حقيرتر بودن (تفکر منفي)، صحبت کردن سريع تر از معمول و گفتن سخنان خارج از کنترل، بي تصميمي و افسردگي، دلتنگي و خشم از خود سرخ شدن يا رنگ پريدگي صورت و سفت و سخت شدن بدن از نشانه هاي کم رويي در دانش آموزان است.

آثار کم رويي

وي ترس را از جمله آثار جسمي کم رويي مي داند و ادامه مي دهد: ترس باعث گرفتگي در گلو يا اطراف قلب و يک احساس خالي بودن در شکم مي شود.در مواقع کم رويي يک نوع انقباض در قفسه سينه به وجود مي آيد که در نتيجه آن لحن کلام ضعيف، لرزان و جسته گريخته است و به علت کشيده و سخت شدن تارهاي صوتي تن صدا تغيير کرده و سخن با لکنت زبان و نامفهوم گفته مي شود.وي اضافه کرد: انقباضات از ديگر آثار جسمي کم رويي است.شخص خجالتي اين باور را دارد که ديگران به او نگاه مي کنند در نتيجه پاهايش سفت و سخت و در حين ورود به يک مکان دچار اشتباه مي شود(به اثاثيه برخورد يا استکاني را روي ميز واژگون مي کند و ...)

به گفته وي هوشياري و ادراک حسي دانش آموزان خجالتي کاهش مي يابد و اختلالات عروقي باعث سرخ شدگي يا رنگ پريدگي در ناحيه صورت آن ها مي شود که علت آن هم انقباض يا انبساط رگ هاست.به دليل برخي اختلالات، ترشح بزاق در دانش آموزان کم رو متوقف و لب ها خشک مي شود.وي در خصوص آثار رواني کم رويي مي گويد: يک دانش آموز خجالتي دائم دلهره دارد و از اين که توسط ديگران دست کم گرفته شود مي ترسد.اگر ازيک فرد خجالتي اما با هوش سوالي شود در اغلب موارد ساکت مي ماند مثل اين که مات و مبهوت شده باشد، در اين مواقع گيج و گنگ است و مغز او درست کار نمي کند بنابراين چنين فردي در پس تعارفات خود را مخفي کرده تا مجبور به مبارزه نباشد.

راه هاي پيش گيري از کم رويي

بيشتر اوقات خجالت هنگامي در دانش آموز ايجاد مي شود که او در زندگي خانوادگي خود تکيه گاه مطمئني پيدا نکند تا با اطمينان و اعتماد به آن شخصيت خود را ثبات بخشد.همين کمبود باعث مي شود که کودک از تجربه کردن وقايع تازه و عجيب بر حذر باشد.

با بيان اين که کم رويي يا برعکس اعتماد به نفس در خانواده شکل مي گيرد به والدين توصيه مي کند: به هيچ وجه فرزندان خود را با يکديگرمقايسه نکنند و از کودک خود توقع انجام کارهاي محال را نداشته باشند.به عنوان مثال اگر به عنوان مثال اگر کودک در دوره ترس هاي کودکانه است نبايد از او خواسته شود که در استخري از آب بپرد يا به زيرزمين تاريک برود.وي اضافه مي کند: زياد از حد نگران بودن براي فرزندان باعث انتقال ناخودآگاه ترس به آن ها مي شود و ادامه اين رفتار امکان عمل و ابتکار را از کودک مي گيرد.نبايد همه چيز را از قبل براي کودک آماده کرد بلکه بايد به او کمک کنيم تا بتواند در برابر موقعيت هايي که احتمال خطر در آن وجود دارد، عکس العمل مناسبي نشان دهد. به علاوه نبايد سن و سال کودکان را فراموش کرد و ابتکارات او را دست کم گرفت.

با بيان اين که مدرسه دروازه ورود دانش آموزان به اجتماع است، تصريح مي کند: نبايد کودک را از مدرسه ترساند و توجه کنيم درصورتي کودک گام هاي نخستين ورود به اجتماع را با موفقيت برمي دارد که والدين با عقل و تدبير او را آماده کرده باشند.وي در ادامه کشف عوامل جاذب، گسترش عرصه برخوردهاي کودک با محيط خارج، تقويت حس قبول مسئوليت، نوازش، اطمينان دادن و عطوفت به کودکان را از ديگر راهکارهاي پيش گيري از کم رويي عنوان مي کند و مي گويد: دانش آموزان را نبايد تشويق به وابستگي کرد بلکه بايد بروز برخي اشتباهات توسط آن ها را مجاز دانست و صبر کرد تا کودک با صرف وقت کافي متکي به نفس شود.به گفته وي بايد شرايط را فراهم کرد تا کودکان هنگام تنهايي با خودشان راحت باشند، تنهايي زماني که به عنوان ابزاري براي برقراري ارتباط با خود انتخاب شود مي تواند تجربه اي مثبت باشد.وي ادامه مي دهد: اگر با وجود به کار بردن اين روش ها باز هم والدين احساس کردند فرزند کم رويي دارند نبايد هرگز مايوس شوند و خود را ببازند، در اين مواقع بايد از کارشناسان متخصص راهنمايي خواست به علاوه بايد سعي شود رفتار اطرافيان طبيعي باشد در اين صورت کودکان هم آرامش خاطر پيدا مي کنند و هم روند درمان سريع تر مي شود.وي مي گويد: کم رويي درمان مي شود و درصورت پي بردن به منشاء اصلي آن از ريشه بهبود مي يابد.

مقابله با کم رويي

روش هاي مقابله با کم رويي را اين گونه تشريح مي کند: تصحيح عقايد و باورهاي غلط، واقع بين بودن، برقراري ارتباط چهره به چهره، توجه به حال و فراموش کردن گذشته، دوري کردن از انزوا و گوشه گيري، سازگاري با موقعيت هاي جديد، کنترل احساسات و عواطف از طريق استراحت، ورزش و مراقبت هاي دارويي از جمله روش هاي مقابله با کم رويي است.وي در ادامه تصريح مي کند: به کارگيري سيستم تفکر جايگزين، قبول کردن نقاط ضعف، احساس مسئوليت، لذت بردن از انجام وظايف، به کارگيري مهارت هاي اجتماعي و برقراري ارتباط با مشاوران و روان شناسان از روش هاي ديگر مقابله با اين مشکل است.

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه نهم شهریور 1391ساعت 15:7  توسط فرزانه رحیمی | 
 
صفحه نخست
پست الکترونیک
آرشیو
عناوین مطالب وبلاگ
درباره وبلاگ
با عرض سلام:
این وبلاگ برای روشهای آموزش ویادگیری موثر می باشد.

نوشته های پیشین
تیر 1393
اردیبهشت 1393
فروردین 1393
اسفند 1392
بهمن 1392
دی 1392
اردیبهشت 1392
بهمن 1391
آذر 1391
آبان 1391
مهر 1391
شهریور 1391
مرداد 1391
تیر 1391
 

 RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM